Kontrast v obrazech

simultánní kontrast

Po dlouhé, předlouhé době zase mám časoprostor napsat nějaký článek na blog :-).

Během let, co maluju, se pořád snažím nějakým způsobem pojmenovat důvody, proč jsou pro nás některé obrazy „okulibé“, jiné nás zneklidňují a další našim očím tak nějak „neladí“.

Uvědomila jsem si, že důvodem mohou částečně být kontrasty v obrazu, které jsou pro nás příjemné, dráždivé nebo až nepříjemné. A jaké že kontrasty to mohou být?

Světlostní kontrast

Světlostní kontrast vzniká tam, kde se setkávají dvě nestejně světlé barvy. Mohou to být barvy nepestré (např. u černobílé kresby). Světlá se vedle tmavé zdá světlejší, tmavá je světlou ještě více ztmavována.

světlostní kontrast

Komplementární kontrast

Komplementární kontrast vytvářejí dvě doplňkové barvy, které se navzájem zesilují a podporují své barevné tóny. Nejsnáze si komplementární kontrast představíte mezi těmito barvami:

  • modrá a oranžová
  • fialová a žlutá
  • zelená a červená

Doplňkové neboli komplementární barvy jsou ty, které leží na barevném kruhu proti sobě:

barevné kolo1

Teplotní kontrast

Teplotní kontrast vzniká při setkání teplé a studené barvy. Ze všech typů barevných kontrastů je pocitově vnímán jako nejvýraznější, neboť sousedství studené barvy způsobuje, že teplá se zdá ještě teplejší a naopak, teplá barva dojmově zchlazuje studenou. Tento typ kontrastu bývá často spojen s komplementárním kontrastem.

Kontrast poměrů

Tento kontrast je založen na poměru velikosti barevných ploch potřebném k dosažení okulibé harmonie. Čím je barva sytější a světlejší, tím menší plochu vyžaduje.

Kontrast sytostí

Kontrast sytostí je založen na barvách jednoho tónu, ale různých sytostí. Více vyniknou čistší tóny.

sytostní kontrast

Simultánní kontrast

Jde o kontrast nepřesně komplementárních barev jako jsou:

  • modrozelená – červená
  • modrozelená – purpurová
  • zelená – karmínová
  • žlutozelená – purpurová
  • atd.

Je to vlastně kontrast mezi barvami, které jsou na berveném kruhu o jeden dílek vzájemně posunuté od přesného protějšku:

complementry and split complementry contrast2

Fialová barva uprostřed dole tedy vytváří se žlutou komplementární kontrast, zatímco červenofialová a modrofialová vytváří kontrast komplementární.

Úkolem tohoto typu kontrastu je navodit pocit disharmonie, neklidu, proto bývá hojně využíván například v expresionismu. Obraz pak působí jakýmsi chvějivě syrovým dojmem.

simultánní kontrast

Více o barvách si můžeme povědět na některém z mých kurzů.

Mějte krásný den 🙂

  • Nejnovější příspěvky

  • Rubriky

  • Aktuální info o kurzech

    Chcete dostávat informace o nově vypsaných živých kurzech? Zaregistrujte se zde:

  • Ebook Už se nebojím kreslit

    Toužíte kreslit, ale nevíte, jak na to? Máte pocit, že jste to nikdy neuměli? Zbavte se svých starých bloků a naučte se základům kreslení s pomocí tohoto ebooku.