Co jste možná nevěděli o impresionismu

16

Impresionismus je umělecký směr, který vznikl ve Francii přibližně v polovině šedesátých let 19. století. Charakteristickým znakem impresionistů je především důraz na zachycení bezprostředního okamžiku, bezprostředního dojmu a prchavých světelných jevů a barev v přírodě. Impresionisté odmítali hledat ideální krásu a naopak se snažili zachytit přirozenou krásu ve svém bezprostředním okolí a v danou chvíli. Opustili proto tradice akademické ateliérové tvorby a přešli k rychlému způsobu malby v plenéru.

Impresionistické obrazy tedy postrádají pečlivou vypracovanost a náročné kompozice starých mistrů a místo toho zobrazují okolní svět v momentální náladě a dávají důraz na vzácnost a jedinečnost rychle mizejícího dojmu.

Nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem se stala barevná skvrna, malíř soustřeďoval svou plnou pozornost na zachycení momentálního světla a zářivé živosti přírody. Lidské oko pak vnímalo barevné skvrny jako chvějící se plochu barevného světla.

Tento přístup, kde malíř opustil dogma pevně definovaných obrysových linií a přesných proporcí, však byl podle tehdejšího všeobecného mínění – a zejména mínění tehdejší uznávané umělecké kritiky – značně pobuřující. Obrazy prvních impresionistů proto vybočovaly z běžného vkusu, neboť nerespektovaly mnoho tehdy platných pravidel výtvarného umění. Impresionistické obrazy se proto zpočátku setkávaly se značným nepochopením a výsměchem. Koneckonců, i název impresionismus, poprvé použitý jedním z dobových kritiků, který zhlédl první výstavu impresionistů v roce 1874 a viděl tam dnes slavný Monetův obraz Imprese, byl původně myšlen velmi hanlivě a posměšně.

Z malířského pohledu je zajímavé, že impresionistické obrazy bývají dost často celkem malé (zejména v porovnání s obrovskými díly, jaká jsou v módě dnes) – třeba zmiňovaná Imprese má jen 48×63 cm. To proto, že pro impresionisty bylo důležité zachytit jedinečnost a prchavé kouzlo okamžiku a světelné podmínky se v terénu rychle mění – za hodinu už je slunce úplně jinde – takže na vytvoření velkého plátna by bývali potřebovali neskutečné množství dní. Impresionisté si navíc před malbou upravovali plátna tak, aby téměř vůbec nesákla barvu a oni nemuseli zbytečně plýtvat časem na to, že by nanášeli zbytečné vrstvy barvy, kterou by jim plátno pohltilo. (To byl také velký odklon od tradičního ateliérového přístupu k malbě, kdy se naopak plátna upravovala tak, aby hodně sákla a umožnila tak malíři vytvořit dokonale jemné, plynulé barevné přechody.) Monetova Imprese prý vznikla v řádu několika hodin.

Tady je pár dalších Monetových obrazů, které nádherně zachycují náladu okamžiku:

japanese_bridgemonet_19monet-water-lilies-28