Pokud začínáte s olejomalbou, může se vám hodit pár praktických tipů, které se mi v mé malířské praxi osvědčily. V následujícím článku se dočtete, jakou paletu používám, jaká ředidla atd.
Jakou si pořídit paletu?
Většina začátečníků řeší, jakou paletu používat. Mně se mnohem líp než paleta osvědčilo víčko od velké plastové krabičky zabalené do takového toho průhledného plastového obalu na dokumenty (tzv. „košilky“), který po nějaké době vždycky z víčka stáhnu a vyhodím. Tuto improvizovanou „paletu“ většinou nedržím v ruce, ale mám ji položenou na stolku a v ruce místo toho třímám svazek více či méně upatlaných štětců :-).
Štětci a barvami jsme se už zabývali v článku Začínám s malbou: jaké štětce si mám koupit?, takže těm se teď věnovat nebudu.
Jaké použít médium (ředidlo)?
Každé médium schne jinak rychle. Já osobně používám terpentýnový olej či terpentýn (ten schne hodně rychle a urychluje schnutí barev jím naředěných, ale když se ho použije hodně, má tendenci rozpustit i spodní vrstvy obrazu) a lněný olej (ten schne o něco pomaleji, což je někdy výhoda, ale má tendenci žloutnout, takže se nedoporučuje používat na bílá popřípadě modrá místa, kde se zežloutnutí nejvíce projeví.
Použití druhu a množství média je celkem alchymie, protože když použijete ředidla moc nebo použijete na spodní vrstvu ředidlo, které zpomaluje schnutí, nenecháte vrstvu proschnout, a položíte navrch další vrstvu, která schne rychleji, obraz vám může snadno popraskat.
Obecně se v olejomalbě používají tyto oleje: lněný, lněný polymerovaný, makový, ořechový (vlašský), saflorový, terpentýnový (po delším používání může rozpouštět spodní barevnou vrstvu). Schnutí barev zpomalují oleje hřebíčkový, karafiátový, levandulový, rozmarýnový, slunečnicový, sojový, éterické oleje rozmarýnový, levandulový. Schnutí urychlují tzv. sikativy – kobaltový, haarlemský.
Dnes jsou moderní tzv. netoxická, nepáchnoucí ředidla, ale po pravdě řečeno jsem od jejich používání ustoupila, protože mému citlivému čichu páchla mnohem víc než klasický terpentýn. Když obraz schnul, byl po celém atelieru nepříjemný chemický zápach, takže jsem se vrátila ke klasickému terpentýnu resp. terpentýnovému oleji.
Pro čištění štětců, palety a malířského náčiní používám terpentýn a následně štětce vymývám mýdlem a vlažnou vodou (pozor, štětci táhněte po mýdle vždy ve směru vlasu, ať si je neroztřepíte!).
Po dokončení vrstvy i celé malby se doporučuje nechávat obraz schnout v pokud možno bezprašném prostředí, ve kterém dochází k dostatečné cirkulaci vzduchu (nutné pro oxidační polymeraci) a které též není v naprosté tmě.
Samotné malování se doporučuje v dobře větrané místnosti s dobrým osvětlením (co do intenzity i barevné teploty).
Jak se při malování neumazat?
Řada barev i médií má různé dopady na životní prostředí a na zdraví (patří mezi dráždivé látky nebo obsahují olovo a další těžké kovy a jsou obzvláště jedovaté a tedy zdraví nebezpečné). Kromě běžných hygienických návyků je doporučeno se co nejméně vystavovat vlivu těchto chemikálií (tzn. např. mít nádobky s ředidly a různými aromatickými činidly otevřeny jen po dobu jejich používání, mít je pokud možno v pro to určené místnosti, a při práci s nimi nejíst). Osobně se mi hodně osvědčilo používat latexové chirurgické rukavice, protože jinak jsem byla vždycky na rukou od barev umazaná a neměla jsem dobrý pocit z toho, že mi kůží do těla vstupují nejrůznější nezdravé chemikálie, těžké kovy atd.
Co s použitým ředidlem?
Závěrem mám ještě jednu poznámku k ředidlům: když necháte použitý špinavý terpentýn do druhého dne usadit, můžete si horní čistou vrstvu přelít do jiné nádoby a dál ji používat.
Naopak zbylou usazeninu ze dna skleničky je dobré nevylívat do odpadu, ale skladovat a jednou za čas odnést do sběrných surovin jako nebezpečný odpad.
Doufám, že jsem vám svými postřehy pomohla. Jinak pokud byste si chtěli před zakoupením barev přijít olejomalbu nezávazně „osahat“, dorazte ke mně do mého ateliéru na Praze 4 na individuální kurz Olej či akryl na zkoušku (po dohodě mohu naopak se vším „nádobíčkem“ přijet já za vámi :-).