Na kurzech se často setkávám s tím, že účastníci mají potíže s mícháním barev – nejčastěji fialové a přírodních odstínů zelené. Dnes bych se chtěla pověnovat míchání fialové, o zelené si povíme zase někdy příště.
Hlavní problém při míchání fialové spočívá v tom, že si lidé k jejímu míchání často vyberou přímou červenou (kadmium červené), tj. takovou tu „obyčejnou“ červenou, jakou znají z pastelek. Jenže fialová smíchaná z takovéto červené je hodně špinavá, vlastně skoro hnědá:
Proč tomu tak je? Inu proto, že přímá červená není primární červenou, ale je to barva, která v sobě obsahuje primární červenou PLUS ŽLUTOU, takže vlastně mícháme modrou, žlutou a červenou dohromady, čímž nám vzniká lomená terciární barva, která je vlastně taková šedohnědá.
Aby nám vznikla „čistší“ fialová, potřebujeme vzít červenou, která obsahuje méně žluté (tj. je „růžovější“). Podívejte se na následující řádek, ve kterém jsem smíchala ultramarin s karmínovou červenou:
Pokud bychom v obrázku zatoužili po opravdu čisté sekundární fialové barvě, potřebujeme vzít červenou, která v sobě nemá přimíchanou žlutou, tzn. potřebujeme prmární červenou neboli magentu:
Jedině s magentou docílíme takové té krásné čisťoučké fialové.
To, co jsem řekla výše, platí i tehdy, použijeme-li místo ultramarinu primární modrou:
Pořád je to tak, že s kadmiem mi zkrátka vznikne „špinavá“ fialová.
P.S.: Nechci tady tvrdit, že tuhle lomenou fialovou v obrázcích nevyužijete. Je to skvělá barva například pro malbu zimních scenérií. Jen se podívejte na následující obrázek amerického malíře Aldro Thompsona Hibbarda, ten jí tam má spoustu a krásně to funguje:
Nicméně když potřebujete „čistou“ fialovou, pamatujte, že je potřeba použít primární červenou, ne kadmium. Howgh.
P.P.S.: Pokud byste měli s mícháním barev problém, doražte třeba na kurz Krajina olejem, kde můžeme vaše otázky a potíže probrat osobně. Těším se na vás.
Mějte krásný den a malujte s úsměvem 🙂
Hanka