Jak docílím toho, aby moje obrazy vypadaly realističtěji?

Meandry LučinyČasto se mě lidé ptají, jak mají docílit toho, aby jejich obrazy vypadaly realističtěji.

Osobně si myslím, že pokud malujete nějaký reálný výjev, měl by být váš obraz určitě do nějaké míry realistický, bez ohledu na to, v jakém ho malujete stylu. Jinak by se divák těžko domýšlel, co jste to vlastně namalovali. Zároveň je podle mého ale důležité si uvědomit, že být realistický neznamená slepě kopírovat všechno, co vidíte. To platí zejména u malby podle fotografií. Nejde o to perfekcionisticky napodobit každičký bodík fotografie, ale při současném zachování reálného dojmu uplatnit určitou tvůrčí licenci a nadsázku. Díky tomu získáte obraz, který bude působit realisticky, ale zároveň bude stále vypadat jako malba, nikoli jako fotografie. To je podle mě opravdový realismus v malbě.

V dalším textu vám proto nabízím několik tipů, jak docílit toho, co jsem právě nastínila.

  1. Vystihněte dobře tonalitu

Správné vystižení tonality je můj první a nejdůležitější tip.

Tonalita je to, jak světlá nebo tmavá je ta či ona barva. Když správně strefíte tonalitu, váš obraz bude vždycky působit realisticky.

Podívejte se třeba na následující nádherný obraz Sira Arthura Streetona. Všimněte si, jak realisticky působí, i když není nijak dokonale detailní.

streeton

Arthur Streeton, Still Glides The Stream, And Shall For Ever Glide, 1890

Streetonovy obrazy působí ohromně přirozeně a uvolněně, a přitom zároveň nesmírně realisticky právě díky velice přesně vystižené tonalitě.

Když mluvím o tonalitě myslím tím vzájemné vztahy světlosti/tmavosti jednotlivých ploch v obrazu, tj. to, jak světle nebo tmavě působí ta či ona plocha v porovnání s plochami okolními, nikoli absolutní hodnotu. V obrazu nám jde vždycky o vzájemné relativní vztahy, protože obraz můžeme třeba oproti realitě záměrně malovat světleji či tmavěji laděný.

  1. Používejte různě ostré hrany

Hrana je vlastně přechod mezi dvěma tvary. Může být ztvárněna ostře či neostře nebo se může úplně ztrácet.

Ostrá hrana vytváří velmi výrazný přechod mezi sousedními tvary a poskytuje nám o nich velmi jasnou představu. (V následujícím obrázku s vejci najdeme ostré hrany například na zlomu skořápek .)

Měkká hrana vytváří plynulejší, hladší přechod (u hranice žloutku s bílkem).

Některé hrany nemusí být téměř viditelné. To nastává hlavně tam, kde jsou sousední tvary hodně podobně barevné (například tam, kde se stýkají dva žloutky s dožluta obarveným bílkem ve stínu levé skořápky).

vejce-hrany

Začínající malíři hodně často používají pouze ostré hrany. To ale dodává obrazům velice nepřirozený vzhled, i když je třeba všechno ostatní dobré.

  1. Soustřeďte se na to nejdůležitější a zbytek zjednodušte

Osobně jsem velkým příznivcem zjednodušování v malbě. Myslím, že rozhodnout se něco zjednodušit nebo vynechat detaily je těžší než nemalovat každý detail, který vidíme.

Zjednodušení v malbě funguje dvěma způsoby:

  1. Může zmenšit množství „šumu“ v obraze.
  2. Vyzdvihuje to, co skutečně důležité.

Dobré je říct si, co přesně vás na daném tématu zajímá, a to hodně konkrétně. Třeba zajímavé odlesky slunečního světla ve větvích stromu nebo zajímavé uspořádání geometrických ploch. Mělo by to být jen pár věcí.

No a pak se prostě soustřeďte na to, abyste tyhle věci namalovali. Zbytek se pokuste zjednodušit.

Mlýnská kaskádaPokud se vám podaří namalovat to, co je pro vás důležité, věrně, bude váš obraz s velkou pravděpodobností působit hodně realisticky. Ostatní věci nemusíte malovat tak přesně, protože ty nebudou ohniskem zájmu.

(Pokud na svém tématu neodkážete pojmenovat, co konkrétně vás zajímá, možná byste se měli poohlédnout po něčem jiném, co malovat 😊.)

Já jsem třeba na obrázku vlevo chtěla zachytit rychlé proudění vody v potoce. To, jak někde teče rychle, jinde doslova víří. Naopak les v pozadí mě nezajímal, takže jsem ho potlačila, stejně jako jsem do jisté míry zjednodušila i balvany v potoce. Soustředila jsem se zkrátka jen na proudění vody. Nesnažila jsem se zachytit každý lísteček na strokech a každý kousek mechu na kamenech.

  1. Využijte předností viditelných tahů štětcem

Viditelné tahy štětcem patří podle mě k nejzajímavějším aspektům malby. Spousta začátečníků ale tento aspekt zcela ignoruje a v mnoha případech se neúnavně snaží veškeré viditelné tahy rozetřít a barvy dokonale promísit, což je rozhodně škoda.

Viditelné tahy štětcem vám mohou posloužit mnoha způsoby:

  • Mohou vám pomoci vytvořit dojem textury.
  • Mohou vám pomoci vytvořit dojem pohybu.
  • Kladete-li vedle sebe menší tahy různých barev, můžete s jejich pomocí docílit krásného efektu, kdy barvy v obraze doslova vibrují.
  • No a v neposlední řadě mohou výrazné tahy štětcem být prostě okulibé a mohou být tím, co nás na obraze hodně – možná i nejvíc ze všeho – přitahuje a baví.
  • Viditelné tahy štětcem zkrátka dodávají vaší práci ten pravý „malířský“ dojem.

 

Jako vždy – vyzkoušejte. nebo přijďte vyzkoušet na kurz Krajina olejem. Krásný den.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • Tipy a triky mailem

    Kreslíte či malujete a chcete se rozvíjet? Když mi zanecháte mailovou adresu, budu vám cca 1× měsíčně posílat mail s užitečnými tipy pro kresbu a malbu a informací o případných kurzech, které by vás mohly v tvorbě posunout dál. Z odběru mailů se můžete kdykoli odhlásit. Aby vám maily nepadaly do spamu, nezapomeňte si přidat do adresáře mou adresu hanka@malujemesusmevem.cz.

  • Aktuální info o kurzech

    Chcete dostávat informace o nově vypsaných živých kurzech? Zaregistrujte se níže. Aby vám moje maily nepadaly do spamu, nezapomeňte si do adresáře přidat mou mailovou adresu hanka@malujemesusmevem.cz.