Často se mě lidé ptají, jak mají docílit toho, aby jejich obrazy vypadaly realističtěji.
Osobně si myslím, že pokud malujete nějaký reálný výjev, měl by být váš obraz určitě do nějaké míry realistický, bez ohledu na to, v jakém ho malujete stylu. Jinak by se divák těžko domýšlel, co jste to vlastně namalovali. Zároveň je podle mého ale důležité si uvědomit, že být realistický neznamená slepě kopírovat všechno, co vidíte. To platí zejména u malby podle fotografií. Nejde o to perfekcionisticky napodobit každičký bodík fotografie, ale při současném zachování reálného dojmu uplatnit určitou tvůrčí licenci a nadsázku. Díky tomu získáte obraz, který bude působit realisticky, ale zároveň bude stále vypadat jako malba, nikoli jako fotografie. To je podle mě opravdový realismus v malbě.
V dalším textu vám proto nabízím několik tipů, jak docílit toho, co jsem právě nastínila.
Správné vystižení tonality je můj první a nejdůležitější tip.
Tonalita je to, jak světlá nebo tmavá je ta či ona barva. Když správně strefíte tonalitu, váš obraz bude vždycky působit realisticky.
Podívejte se třeba na následující nádherný obraz Sira Arthura Streetona. Všimněte si, jak realisticky působí, i když není nijak dokonale detailní.
Arthur Streeton, Still Glides The Stream, And Shall For Ever Glide, 1890
Streetonovy obrazy působí ohromně přirozeně a uvolněně, a přitom zároveň nesmírně realisticky právě díky velice přesně vystižené tonalitě.
Když mluvím o tonalitě myslím tím vzájemné vztahy světlosti/tmavosti jednotlivých ploch v obrazu, tj. to, jak světle nebo tmavě působí ta či ona plocha v porovnání s plochami okolními, nikoli absolutní hodnotu. V obrazu nám jde vždycky o vzájemné relativní vztahy, protože obraz můžeme třeba oproti realitě záměrně malovat světleji či tmavěji laděný.
Hrana je vlastně přechod mezi dvěma tvary. Může být ztvárněna ostře či neostře nebo se může úplně ztrácet.
Ostrá hrana vytváří velmi výrazný přechod mezi sousedními tvary a poskytuje nám o nich velmi jasnou představu. (V následujícím obrázku s vejci najdeme ostré hrany například na zlomu skořápek .)
Měkká hrana vytváří plynulejší, hladší přechod (u hranice žloutku s bílkem).
Některé hrany nemusí být téměř viditelné. To nastává hlavně tam, kde jsou sousední tvary hodně podobně barevné (například tam, kde se stýkají dva žloutky s dožluta obarveným bílkem ve stínu levé skořápky).
Začínající malíři hodně často používají pouze ostré hrany. To ale dodává obrazům velice nepřirozený vzhled, i když je třeba všechno ostatní dobré.
Osobně jsem velkým příznivcem zjednodušování v malbě. Myslím, že rozhodnout se něco zjednodušit nebo vynechat detaily je těžší než nemalovat každý detail, který vidíme.
Zjednodušení v malbě funguje dvěma způsoby:
Dobré je říct si, co přesně vás na daném tématu zajímá, a to hodně konkrétně. Třeba zajímavé odlesky slunečního světla ve větvích stromu nebo zajímavé uspořádání geometrických ploch. Mělo by to být jen pár věcí.
No a pak se prostě soustřeďte na to, abyste tyhle věci namalovali. Zbytek se pokuste zjednodušit.
Pokud se vám podaří namalovat to, co je pro vás důležité, věrně, bude váš obraz s velkou pravděpodobností působit hodně realisticky. Ostatní věci nemusíte malovat tak přesně, protože ty nebudou ohniskem zájmu.
(Pokud na svém tématu neodkážete pojmenovat, co konkrétně vás zajímá, možná byste se měli poohlédnout po něčem jiném, co malovat 😊.)
Já jsem třeba na obrázku vlevo chtěla zachytit rychlé proudění vody v potoce. To, jak někde teče rychle, jinde doslova víří. Naopak les v pozadí mě nezajímal, takže jsem ho potlačila, stejně jako jsem do jisté míry zjednodušila i balvany v potoce. Soustředila jsem se zkrátka jen na proudění vody. Nesnažila jsem se zachytit každý lísteček na strokech a každý kousek mechu na kamenech.
Viditelné tahy štětcem patří podle mě k nejzajímavějším aspektům malby. Spousta začátečníků ale tento aspekt zcela ignoruje a v mnoha případech se neúnavně snaží veškeré viditelné tahy rozetřít a barvy dokonale promísit, což je rozhodně škoda.
Viditelné tahy štětcem vám mohou posloužit mnoha způsoby:
Jako vždy – vyzkoušejte. nebo přijďte vyzkoušet na kurz Krajina olejem. Krásný den.