
Dnes na mě obrátila jedna studentka s dotazem, jak řeším malování v zimním období, když je tma skoro dřív, než se člověk vrátí z práce a pustí se do tvoření.
 Vnímám, že to je problém, se kterým se potýká víc lidí, takže jsem se  rozhodla, že odpovím touto cestou, abyste z toho mohli mít užitek i vy.
 Samozřejmě ideální je malovat za denního světla. Pokud tuto možnost  nemáme, můžeme vyzkoušet pořídit si zářivku, která produkuje světlo  velmi blízké frekvencím denního světla… ale já osobně jsem s tím  nebyla spokojená: stejně jsem nedokázala práci za dne a za umělého  světla kombinovat. Vždycky to bylo vidět. Ráno jsem se divila, co za divnobarvy jsem to večer do obrazu přidala. Vždycky jsem to předělávala  ;-).
 Dlužno ale podotknout, že mluvím o olejomalbě. Olejová barva se leskne,  takže je možná náchylnější na to, aby za dne vypadala jinak než pod  lampou. Když dělám kupříkladu akvarel nebo i akryl, tak jsem tenhle  problém nikdy nezaznamenala.
 Nicméně i tak se snažím nekombinovat v jednom obrázku práci za denního světla a za umělého osvětlení.  Takže když mám chuť tvořit po setmění, začnu dělat něco nového, co budu  dělat jenom za umělého světla. A obrázek, který jsem začala za dne,  dodělám jindy. Koneckonců, Monet měl taky vždycky rozděláno několik  obrazů podle denní doby ;-)).
 Jo a abych nezapomněla, olejomalbu v poslední době za umělého světla  prostě vůbec nedělám. A ty speciální zářivky jsem zlikvidovala, necítila  jsem se s nimi dobře :-D.
 Tak snad jsem vnesla trochu světla do malování za tmy a bude se vám tvořit líp ;-), mějte se krásně a zase někdy příště ahoj, 
Hanka