
Po dlouhé, předlouhé době zase mám časoprostor napsat nějaký článek na blog :-). Během let, co maluju, se pořád snažím nějakým způsobem pojmenovat důvody, proč jsou pro nás některé obrazy „okulibé“, jiné nás zneklidňují a další našim očím tak nějak „neladí“. Uvědomila jsem si, že důvodem mohou částečně být kontrasty v obrazu, které jsou pro nás příjemné, dráždivé...

Spousta lidí se mě na kurzech ptá, jak na tělovou barvu. Před pár dny jsem na internetu narazila na moc pěkný obrázek (viz výše), který přípravu tělových odstínů krásně objasňuje. V zásadě používáme skoro všude okr nebo sienu s bílou a to doladíme červenou, ve stínech a vlasech pak – možná pro někoho překvapivě – i troškou modré, zelené (viridian) resp. černé. Velmi...

Dnes bych vám ráda představila arménského módního ilustrátora Edgara Artise, který vytváří nádherné módní kreace kombinací výřezů v papíru a běžných předmětů, které nachází kolem sebe. Ve svých kreativních návrzích používá takové věci jako okvětní plátky, různé rostliny a potraviny nebo dokonce budovy či krajiny. Výsledné výtvory jsou velmi inspirativní, posuďte sami a případně také vyzkoušejte, já to určitě...

Dnes se s vámi chci podělit o novou zkušenost: duhové pastelky. Dostal je tedy původně můj syn Šíma, ale radost z nich mám hlavně já. Je to sada pěti pastelek, každá má tuhu tvořenou kousíčky několika barev, takže aniž byste se o cokoli snažili, vznikají vám v obrázku naprosto parádní žíhané efekty: Pokud si navíc pořídíte „stínovací pastelku“ (tzv. blender),...

Dnes bych se ještě ráda vrátila k problematice dynamiky kresby a ukázala vám pár obrázků, které působí úžasně autenticky právě díky smělosti a dynamice linií. Všimněte si, že všechny kresby jsou hodně jednoduché, a přitom naprosto jasně vypovídají o pozici těla figury, a zároveň že vůbec nevadí, když tu pravou linku chvíli hledáme: Pokud expresivní linie doplníme barvami, výsledek...

V minulém článku jsme se zabývali proporcemi hlavy zepředu (zde), dnes bych vám chtěla ještě říct pár slov o proporcích hlavy z profilu. Na úvodním obrázku je krásně vidět, že ucho začíná u oka a končí pod nosem. To bývá hodně častá chyba – máme tendenci kreslit ho menší. Další oblíbenou chybou je, že ucho „nacpeme“ příliš k oku –...

Lidská hlava má určité „standardní“ proporce, od kterých se každý z nás o nepatrnou trošičku odchylujeme, čímž se stáváme jedinečnými, ale obecně jsou platné. Základní zásady jsem se pro vás pokusila shrnout v titulním obrázku k tomuto příspěvku. Když se na obrázek podíváte, zjistíte, že okraj chřípí nosu bývá přibližně pod vnitřními koutky očí, koutky úst někde u začátku duhovky. A teď...

Vlasy jsou velmi důležitou součástí portrétu. Mohou kresbu krásně dotvořit, nebo naopak zkazit celý výsledný dojem z kresby. Proto je potřeba věnovat se jim s náležitou péčí. Pokud nejste tak docela spokojení s tím, jak se vám daří vlasy na vašich portrétech nakreslit, pravděpodobně se příliš věnujete jednotlivým vláskům a málo vlasy vnímáte jako hmotu tvořenou velkými prameny. To znamená,...

Dnes mám pro vás malé cvičení, ve kterém si procvičíte využití různých tlouštěk čar. Tloušťka čáry je totiž jeden z důležitých parametrů kresby. Střídáním tenčích a silnějších čar můžeme obrázku dodat velkou dynamiku. Práci s tloušťkou čar si můžeme vyzkoušet s pomocí fixek. Potřebovat budete papír, tlustý centrofix s šikmo seříznutým hrotem a popisovač tloušťky 0,5 mm. Začnete tím, že si...

Dnes se společně naučíme nakreslit krásnou vtipnou drobnůstku – kovovou kapku. Budeme potřebovat šedý či hnědý papír a pastelky: bílou, černou plus pár odstínů šedé. Začneme tím, že si nakreslíme černě obrys kapky: Pokračujeme vybarvením nejtmavších míst (použijeme černou a nejtmavší z našich šedých): Vybarvíme světlá místa: Doladíme odlesky, ještě trochu probarvíme a máme hotovo: Přeju vám hodně radosti...