Tonální hodnota, tzn. to, jak tmavá nebo světlá je barva, hraje při malování veledůležitou úlohu.
Při reálné kresbě či malbě je tonální hodnota dokonce důležitější než barva. Když totiž něco malujete, snažíte se vyjádřit účinky světla na jednotlivé předměty ve své malbě. Přechod mezi světlými a tmavými místy na plátně vytváří dojem trojrozměrnosti.
Jablko na obraze vypadá jako jablko díky tomu, že tóny jednotlivých plošek odrážejí charakteristiky, které si spojujeme s „jablkem“. Obrázek jablka nevypadá jako jablko kvůli barvě. Je to jeho vnější obrys a tvarová plasticita, kterou vytvářejí tóny (tonální hodnoty) jednotlivých ploch. Když budete mít správně tóny, můžete ho namalovat třeba modře, a přesto bude pořád vypadat jako jablko.
Zkrátka a dobře, špatnou tonální hodnotou můžete obrázek pokazit, i když máte „správné“ barvy, a naopak: můžete použít jakoukoli barvu, hlavně když má správnou tonální hodnotu.
Takže když se snažíte vylepšit obraz, soustřeďte se na zdokonalení tonálních hodnot!
Při tom pamatujte, že:
Na dokreslení přikládám jeden pastel Edward Degase. Tady je v barvě:
A tady je převedený do černobílé podoby:
Všimněte si, že je pořád „srozumitelný“. Máte naprosto jasnou představu o tvaru postav, jejich oděvu, texturách, stínech, víte, odkud přichází světlo… A o tom to přesně je: aby byl realistický obraz dobrý, musí „fungovat“ i tehdy, když si ho představíte převedený do černobílé podoby.
Z toho plyne můj závěrečný tip: Pokud tedy malujete a obrázek se vám pořád nějak nezdá a nemůžete přijít na to, čím to je, zkuste si ho vyfotit a v počítači převést do černobílé podoby (tj. do odstínů šedi). Pravděpodobně zjistíte, že tonální hodnota některých míst nesouhlasí, a tudíž obrázek neskýtá divákovi představu o prostorových vztazích mezi jednotlivými předměty v něm.
Doufám, že vám tento tip pomůže. To už je pro dnešek všechno, mějte se krásně a malujte s úsměvem :-).